Sunde bananpandekager

Sunde bananpandekager uden mel, mælk og tilsat sukker

Disse sunde bananpandekager er helt uden mel, mælk og tilsat sukker. De er dejlige både til morgenmad eller som dessert. Pandekagerne mætter godt  og påvirker ikke blodsukkeret. Derfor giver de en god start på dagen til både voksne og børn. Bananpandekagerne indeholder æg og med et proteinrigt morgenmåltid uden sukker, er blodsukkeret stabilt, man holder energien oppe og en god koncentrationsevne.

Bananpandekager med Græsk Yoghurt og blåbær

Når du serverer de sunde bananpandekager med Græsk Yoghurt 10 % og lidt blåbær, bliver det ikke sundere. Græsk yoghurt indeholder mælkesyrebakterier, der er godt for tarmenene, styrker fordøjelsen og immumforsvaret. Blåbær er et superfood, der holder hjernen skarp, er fyldt med antioxidanter og C-vitaminer. Vælg Græsk Yoghurt 10 %, så får du den dejlige cremede smag, der samtidig mætter rigtig godt.

Drys med lidt hakkede pistacienødder eller mandler. Bananerne i bananpandekagerne giver lidt sødme, men vil du have mere sødme, kan du komme lidt hakket mørk chokolade over (70/85 %) eller et drys kanel.

De sunde bananpandekager kan også spises som dessert. De kan spises kolde og derfor gode til madpakker til store og små eller til den lille sult, når man kommer hjem fra skole eller job. Et godt tips er, at lave en god stak ad gangen og opbevare dem i køleskabet, for de er meget populære.

Ingredienser 12 stk.

  • 4 stk. Æg
  • 1 hel Banan
  • 1 tsk. Kardemomme
  • 1/2 tsk. Vaniljepulver
  • Smør eller kokosolie til stegning

Vælg økologiske råvarer

Sådan gør du

Kom alle ingredienserne til de sunde bananpandekager i en skål og blend det hele med en stavblender.

Kom lidt smør eller kokosolie på en pande og hæld dejen ud med 1/2 dl. til hver pandekage, steg ved medium varme. Jeg bruger en pande til Blinis (fra Claus Holm), der passer perfekt i størrelsen og gør det nemt at styre bananpandekagerne. Når de begynder at få lidt farve i kanterne, kan de vendes.

Velbekomme

Bananpandekagerne indeholder pr. stk. 33 kcal – 2,1 gr. protein, 1,8 gr. kulhydrat, 1,9 gr. fedt. 

Til morgenmad beregner jeg ca. 4 stk. pr. person + ca. 100 gr. græsk yoghurt + 10 gr. blåbær. Denne portion indeholder 203 kcal – 17 gr. protein, 12 gr. kulhydrat, 9,7 gr. fedt.

Panden fra Claus Holm er eget køb og derfor ikke reklame. Vi bruger også panden til spejlæg, der bliver flotte runde og ensartede. Desuden får de en god stegeskorpe på bunden, da panden er af støbejern. 

Indlæg oprettet 72

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen