Protein er kroppens byggesten

Derfor er protein vigtigt

Protein er kroppens byggesten og et vigtigt næringsstof. Protein opbygger og vedligeholder vores muskelmasse, celler og bindevæv. Det er godt for hud, hår og negle. Protein har også indflydelse på produktion af enzymer og hormoner. Samtidig er det afgørende for vores immunsystem.

I forbindelse med et vægttab, er protein vigtigt, da det regulerer stofskiftet, det tilfører energi og så er protein et næringsstof, der mætter godt og længe. Er man mæt ved hovedmåltiderne, er det nemmere at undgå at spise mellem måltiderne. Dermed får man reduceret sit kalorieindtag, hvilket gør det lettere at komme i kalorieunderskud.

Når man gerne vil tabe sig, skal man gå efter de proteinkilder med færrest kalorier. Det vil sige magert kød, fjerkræ, æg, fisk og skaldyr. Hytteost er også en god kilde til protein, samtidig med at den har et lavt kalorieindhold.

I min morgenomelet bruger jeg 2 æg og en skefuld Hytteost (40 gr.), der piskes sammen med salt og peber og steges i smør med 25 gram helbladet spinat. Heri er der 226 kalorier, 21 gr. protein, 2,3 gr. kulhydrat og 15 gr. fedt. Altså meget mad, der mætter godt, for kun 226 kalorier. Dertil kan man tilføje grøntsager, rejer, tun eller hvad man har lyst til, hvis man har brug for mere, for at holde sig mæt.

Som du ser på billedet, har jeg i dag tilføjet Bresaola, blomkål, agurk og ChiliAioli. Så er jeg på 413 kalorier, 34 gr. protein, 5,8 gr. kulhydrat og 28 gr. fedt. Det er et perfekt morgenmåltid til mig. Jeg skal måske hellere kalde det dagens første måltid i stedet for morgenmad, da jeg først spiser, når jeg er sulten. At måltidet er fuldt af godt næringsstoffer og mætter længe, er vigtigt for mig, da jeg kun spiser to gange om dagen. Mæthed ved hovedmåltiderne er kodeordet for vægttab. Og vel at mærke, har jeg fået mere end halvdelen af mit proteinbehov dækket på dette ene måltid.

Protein får man primært fra kød, fisk, fjerkræ, æg samt ost og yoghurt, men kan også fås fra bælgfrugter, nødder, tofu, linser, bønner mm.

Hvor meget protein, vi skal have afhænger af kropsvægt, aktivitet og alder. Jo mere fysisk aktive vi er, jo mere protein skal vi have, ligesom vi også kræver mere protein, når vi bliver ældre, for at undgå at tabe muskelmasse. Som tommelfingerregel skal kvinder have 70 gr. protein og mænd 80 gr. protein pr. dag.

 

Vægttabsforløb med kropsscanning

  • Vil du gerne have hjælp til, hvordan du kan få et varigt vægttab, hvor du får den rigtige sammensætning af dine måltider?
  • Vil du gerne have en kropsscanning, der fortæller dig, hvor meget fedtmasse, indre fedt (det farlige), muskelmasse, knoglemasse, vand mm. du har i kroppen?
  • Vil du gerne vide, hvad din krops fysiske alder rent faktisk er?

 

Så hop med på et vægttabsforløb, hvor du får 1:1 personlig coaching en gang om ugen, med kropsscanning der viser dig forbedringerne uge for uge. Læs mere om vægttabsforløb HER.

Indlæg oprettet 72

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen